Po hře
Týmy
Archiv
navíc j4
Pro vysvětlení pomůže, pokud si kolečka kompasu očíslujeme 1–8 po směru hodinových ručiček od výchozí polohy střelky. Do čerchovaných koleček nyní v kompasu napíšeme vždy buď tečku, nebo čárku, a to podle následujících pravidel:
- Pokud hledám v kompasu písmeno, hledám jeho souvislý zápis v morseovce.
- Střelka ukazuje na pozici v kompasu, od které je poprvé možno dané písmeno číst (po směru hodinových ručiček).
- Písmena S, V, J, Z odpovídají střelce v poloze sever, východ, jih a západ, jak se dá očekávat.
S tímto předpokladem je možné kompas zcela vyplnit:
- Písmeno S (· · ·) zapíšeme a čteme od polohy 1 do polohy 3.
- Písmeno V (· · · -) zapíšeme a čteme od polohy 3 do polohy 6.
- Písmeno J (· - - -) zapíšeme a čteme od polohy 5 do polohy 8.
- Písmeno Z (- - · ·) zapíšeme a čteme od polohy 7 do polohy 2.
Morseovkové znaky zápisů písmen se sice překrývají, ale nikdy nekolidují.
Nyní do kompasu umíme mapovat i jiná písmena a čísla než jen výchozí S V J Z. Vždy hledáme první pozici, od které lze dané písmeno souvisle v kompasu číst. Příklad: 2 (· · - - -) lze poprve číst od polohy 4, kdy kompas ukazuje JV směrem.
Takto převedeme písmena pod kompasem na směry. Kreslíme-li po vyznačených skupinách, vznikají písmena tajenky.
Tajenka: HESLOZNITYC
Nevyřešeno: 4
Diskuse k šifře
Načítám komentáře.