Diskuse

Martin
19. června 2025 v 10:53

Když jsem si před hrou přečetl, co se chystá s GPS lokací, přiznám se, že jsem měl starost spíš o orgy než o nás. Obdivoval jsem jejich odvahu (a ťukal si na hlavu nad jejich pošetilostí) do tohodle jít. Čekal jsem nějaké trable. A zároveň doufal, že vědí, co dělají.

Zpětně DÍKY za ten odvážný počin a za snahu zkoušet nové věci. Bylo to super a i podle diskuze těch trablů bylo naprosté minimum, skoro až zanedbatelně. Pro městskou hru super! Výhody už tu padly, tak je nebudu opakovat.

K webinfu celkově: Asi by se našlo pár drobných UX vychytávek, které by používání zpříjemnily. Namátkou lepší viditelnost času vyzvednutí nebo možnost zobrazit si, co už jsem zadal. Minimálně poslední pokus vidět byl, ale ne moc dobře - myslím, že ne hned po odeslání a pak v malinkém okýnku. Ale to jsou fakt drobnosti, které hru nijak nekazily.

Znovu tedy díky za modernizaci. Každou změnu musí někdo zkusit jako první... :-)

Zdenek
17. června 2025 v 22:37

Jak si tu tak ctu o problemech s GPS, ktere se nam tedy vubec nedely, dovolim si jen poznamku k implementaci, protoze jsem si s geolokacnim API kdysi hral z jinych duvodu ale v podobnem kontextu. Obrovsky rozdil mezi zarizenimi, zvlaste mezi flagship drahymi telefony a nejakou noname cinou byl prave ve spolehlive integraci browseru s API, coz se lisi nejen podle telefonu ale i podle vybraneho browseru, coz jak si tak ctu tak proste stale jeste je ten kamen urazu. A ochcavacka na kterou jsem tehdy prisel a ktera pro mne fungovala temer univerzalne (aspon na Androidu, iOS tohle chovani miva celkem konzistentni) byla nativni appka. Samozrejme ze udrzovat nativni appku jakozto druheho klienta pro stejny backend, psat se znovu s UI v uplne jinem prostredi ktere mozna ani neumim pro vetsinu lidi neni uplne pristupne reseni. Co ale jde je udelat nativni appku pro Android ktera je vlastne jenom jeden velky fullscreen webview s hardkodovanym source URL a neni to vlastne ani prilis slozite. Prakticky rozdil je ale propastny, protoze do manifestu appky se da pridat nejen zadost o polohu ale dokonce zadost i high-precision polohu, popr. v jakem kontextu a jak dlouho by ji rada mela, a v momente kdy ji ta appka lockne a drzi, tak ji spolu s ni dostanou i dalsi veci co aktualne bezi a chtely by polohu, napriklad vsechny embedovane weby. Tohle by asi velmi vyznamne pomohlo i napriklad pri kreslici uloze, protoze zatimco locknout polohu jednou a vybrat sifru funguje i s pomerne malou presnosti, tak obrazky co maloval muj pohyb po louce mi prisly hodne podle plotu a bude to prave nedostatecnou presnosti.

Eliminuje to tedy ten hlavni kamen urazu ze browser si ne vzdy nutne rekne o ten spravny level presnosti polohy (coz se da navic explicitne pokazit v preferencich browseru) a uplne nejhorsi vlastnost, ze browser position lock hrozne rad ztraci - staci na chvilku prepnout do cehokoliv jineho a pri prekliku zpet clovek zas musi pul minuty cekat.

Navic mit embedovany web (ktery uz mate), kteremu se pripadne da predat nejaky GET parametr aby rozpoznaval ze bezi z appky a potencialne trochu zmenil UI nebo loadnul jine css, znamena ze neni potreba az tak dramaticky resit otazku aby to podporovalo uplne vsechny telefony co existuji. Vzdycky bude existovat aspon jeden co je moc stary nebo moc neco jineho, ale web co vypada stejne a umi totez jako fallback bude existovat vzdy, a tohle jen rozsiruje mnozinu zarizeni kde to funguje mnohem spolehliveji.

Rozhodne bych velmi podporil myslenku mit nejaky WaaS a sdilet ho mezi sifrovackami aby se tyhle problemy musely resit jen jednou ;)

Karry
17. června 2025 v 9:35

Ne ne ne ne, přece jste nevymazlili šifrovačku a webinfo proto, abyste je teď nechali být. (Ne že by teda hráči opravdu měli právo očekávat nebo vyžadovat od orgů, že to martyrium s přípravou absolvují znovu, já vím, já vím.)

Nic, k věci. Rozhodla jsem se (ehm, už před těmi včerejšími příspěvky) přihlásit k nadšení z lokalizování pomocí GPS. Za mě je to fakt super nápad. Už před hrou jsem čekala, že by to mohlo vyřešit otravné dohledávky na místě (což se splnilo), ale u Petrova příspěvku jsem si ještě uvědomila, že přesně, člověk nezapomene zalogovat vyzvednutí. Nikdy jsme se na tom nespálili fatálně, ale občas jsme zadávali kód až po chvíli luštění (což krom jiného může znamenat pozdější nárok na nápovědu/dead), případně aspoň zděšeně kontrolovali, jestli jsme to udělali. Nemuset se tím trápit byla tak příjemná změna, že mi ani nedošlo, že to změna je O:)

Za možnost otestovat před hrou přímo stanoviště kdekoliv, nejen v Praze či Brně, bych se rozhodně přimluvila, ale popravdě jsem byla nadšená už z toho, že vůbec nějaká testovací stanoviště jsou (a ve velkých městech dávají smysl). A ano, pomohlo, že jsme v týmu měli Pražáka ^^;

Ještě bych se případně přimluvila za explicitnější pokyn popocházet při zaměřenování, v posledních informacích nebyl, byl až v infu vydávaném po startu (kde jsme zrovna měli se zaměřením dost problém, možná i kvůli stání na místě, a kde jsme se zaměřování při hře začali obávat).

Ještě zmíním, že nám webinfo v jedné chvíli odmítlo vydat nápovědu, přestože podle času jsme na ni měli mít nárok – ale možná webinfo pracuje s přesností na vteřiny, i když zobrazuje na minuty? Při druhém pokusu jen o chviličku později už problém nebyl.

Jinak k němu jako člověk, který ani v roce 2025 nevede mobilní data, nemám moc co říct ^^;, ale týmu se s tím podle všeho pracovalo pěkně O:)

Petr
16. června 2025 v 21:57

Oh, Komentáře, tak tam jsem neklikl, to má divný název :-)

Ještě mě napadly dvě věci: to testování zalogování by se dalo udělat tak, že by si člověk před hrou do systému zadal vlastní bod (klidně veřejný, ať se můžou přepoužívat a ať se to jednodušeji programuje), jehož souřadnice přečetl z mapy a na něm si pak sám zalogování vyzkouší.

A druhá věc je, že se mi stýskalo po gamifikaci testu webinfa, kde v některém ročníku nebo ročnících byla minihra s minišiframi.

No a pak už je "jednoduché" ty dvě věci spojit - zveřejnit týden před hrou testovací minihru, kde si každý nakliká vlastní trasu nebo někdo někomu nakliká trasu a ten druhý ji pak projde nebo někdo v Brně nakliká pět tras a ostatní Brňáci si některou vyberou...no, to jsem se zasnil!

Každopádně, co mi na testu nejvíc chybělo byl náš kostel na Lesné, nikam dál se mi nechtělo (ale někdo tady psal, že tam brněnské kostely nebyly vůbec...)

...ale tohle všechno jsou věci, které bych se po žádné jiné šifrovačce vůbec neodvážil chtít!

Radek
16. června 2025 v 21:34

Dero: já jsem easter-egg našel, ale o pivo jsem se ani nehlásil, protože jsem nevěřil, že bych byl mezi prvními pěti. (našel jsem ho totiž tak, že se stránka dostala do nějakého podivného stavu, kdy nešlo kliknout na nic jiného než právě to logo, takže jsem čekal, že na to narazilo víc lidí)

Tonda
16. června 2025 v 21:32

PS: Na Matrixu 2013 jsme šli technickou větev bez chytrého telefonu a na Matrixu 2014 jsme měli všehovšudy jeden na tým, jestli si to dkbře vybavuju. Takže asi tak...

Tonda
16. června 2025 v 21:27

Já chápu, že moje zpátečnické fňukání je jenom kapka v moři pozitivních reakcí ostatních hráčů a uvědomuju si, že celkové přínsosy tohohle řešení významě převyšují frustraci jednoho technického analfabeta. Takže si mojí zpětnou vazbu neberte nijak zle, ale zas je myslím potřeba, aby zazněla.

@Dero: Co se týče testování, nepřijde mi, že jsem to podcenil. Ještě v pátek se zdálo, že všechno funguje, jak má. Kostel jsem sice nenavštívil, ale aplikace i mapy.cz ukazovaly přesnou polohu (viz naše předchozí konverzace). Je možné, že problém byl opravdu jenom na tom druhém stanovišti, dál jsme už používali druhý telefon a když jsem si chtěl postěžovat v cíli, tak samozřejmě všechno fungovalo správně.

Asi jsme mohli náhradní telefon použít dřív, ale v zápalu boje, s ne úplně jednoznačnou tajenkou (čtyři rohy dvou fotbalových hřišť smerem z pankráce) a konstantní snahou o zaměřování to člověka hned netrkne.

Neříkám, že jste něco měli dělat líp (krom návratu k tužce a papíru :D), max vytipovat potenciálně problematická místa (přece jsem nemohl být jediný smolař, kterému to tady nefungovalo) a postavit tam nějaký schopnější support než Aleše, který se ani nechtěl podělit o pivo.

@Tom: problém byl obecně s gps. Ani mapy.cz se nechytaly. Takže max by pomohlo zadat souřadnice manuálně, ale zas by se podle toho nepoznalo, že na tom místě opravdu jsem. Asi by pomohlo rozšířit tolernaci ma 300m třeba, ale to předpokládám taky není optimální.

Zkoušel jsem restartovat gps a znovu nastacit oprávnění, ale nepomohlo to.

Dero
16. června 2025 v 19:55

Tondo, tvoje technické problémy mě mrzí, protože ať už vznikly jakkoli, vedou k frustraci (nejen tvé).

A i když píšeš, že se něco stalo na druhém stanovišti a od té doby byla GPS nespolehlivá (na Kavkách opravdu bylo těžší získat zaměření, možná kvůli ČT v sousedství, ale od trojky dál problémy neevidujeme), že se problémům obecně dalo předejít lepším otestováním GPSky před hrou, zvlášť když ji normálně nepoužíváš. Případně používáním záložního telefonu s prověřenou GPS.

V posledním infu jsme psali:

Letos je nutné, abyste vyzkoušeli ještě před hrou, že Webinfo umíte ovládat. Je vhodné, abyste v týmu měli více telefonů schopných webinfo provozovat.

Pozor: Organizátoři vám už na startu nebo na hře nebudou mít možnost pomoci, pokud zjistíte, že konkrétně váš telefon provoz webinfa nezvládá. (pozn. i

... plus jsme na více místech upozorňovali, že obzvlášť letos je svědomitý test webinfa vzhledem k novému systému opravdu potřeba.

Souhlasím, že vzhledem k velikosti změny by bylo dobré letos poslat poslední informace dřív, aby člověk nemusel do plánů přidávat návštěvu nejbližšího kostela. Případně umožnit zaměření na místě zvoleném týmem. Obojí by pomohlo. Dřív jsme poslední info nestíhali, takže vše odešlo v původně avizovaném datu.

Na druhou stranu nepovažuju dva plné dny za kdovíjak šibeniční termín. Kdybys po otestování zjistil a napsal nám, že tvůj mobil má nepřesnou GPS a že v týmu nemáte jiný, ani si nemůžete jiný půjčit, uměli bychom ti ještě před hrou pomoct i my. Měli jsme záložní systém bez GPS, který jste případně mohli použít.

V obecné rovině hlas proti GPS evidujeme a čárku si děláme. Konkrétní způsob, jak k vašim problémům došlo, ale osobně nepovažuju za něco, co bychom mohli výrazně líp řešit na naší straně.

Tom
16. června 2025 v 19:43

Tondo, šlo o problém zalogování v aplikaci, nebo přestala fungovat GPS všude? Byl puntík v mapy.cz byl na svém místě nebo taky lítal po okolí? Zajímá mě, jestli by pomohla nativní aplikace nebo třebo možnost nahrát fotku se zalogovanými souřadnicemi.

Tonda
16. června 2025 v 18:23

V bonusu jsem slíbil, že něco napíšu do komentářů a jelikož u šifer za mě letos není na co brblat, zkusím jít proti proudu a vylít si srdíčko tady.

Patřím k hráčům, kteří se na hře chtějí primárně věnovat luštění šifer a neřešit technologie. Takže od webinfa čekám funkciolnalitu zalogování a braní nápověd. Příjemný bonus jsou šifry online, obvzláště na hrách, kde se čeká dělení týmu. Všechno ostatní už beru jako šum, u kterého doufám, že mě nebude moc znevýhodňovat, když ho budu ignorovat.

A bohužel zrovna v té primární funkcionalitě u mě webinfo letos selhalo, když od stanoviště 2 začala GPS udávat náhodnou polohu v okruhu cca 1km od skutečného místa (Firefox, android). Samozřejmě, všechny problémy se dají řešit a taky jsme nakonec vyřešili náhradním telefonem, ale je to přesně opak toho, co bych chtěl na šifrovačce dělat. Nemluvě o tom, že těch cca 30 minut strávených neúspěšnou snahou o zalogování nám nejspíš chybělo k dokončení hry, což tu frustraci ještě umocňuje. Rozdíl oproti tradičním dohledávkám vidím v tom, že u nich alespoň aktivně obcházím křoví a něco dělám, kdežto tady prostě čekám na místě a modlím se. Kterýžto proces aspoň u mě většinou trval okolo 2 minut, než jsem dostal zprávu, že jsem špatně.

Podle ohlasů tady na fóru ale chápu, že jsem v naprosté menšině a uznávám, že obzvlášť v městských hrách, kde se očekává hodně týmů ne stejném místě to s dohledávkami může hodně pomoc. Takže jenom bych pro příště u takhle velké změny poprosil o robustnější možnosti testování déle dopředu (ne každý má dva dny před hrou prostor obcházet kostely). A přidám se s názorem Petra, že bych hodně nechtěl, aby byla GPS potřeba zapnutá celou hru. Pokud by se to mělo ubírat tímto směrem, oroduju za to zapůjčovat hráčům náramky s trackovacím čipem, jako se to dělá na jiných závodech.

Dero
16. června 2025 v 18:04

Díky, Petře!

Ale zajímalo by mě to tvoje potenciální sofistikované protiemulovací opatření - znamenalo by to, že bych musel mít zapnutou GPS pořád?

To ne. Nejspíš druhým faktorem. Na nějakých vybraných místech by se webinfo zeptalo na něco, co jde zjitit jenom na místě. Např. jaké jméno je vepsané do srdíčka vyrytého do nejbližší lavičky, nebo tak něco. Je to trocha práce navíc pro orgy před hrou, ale stejně tu trasu procházíme, takže sepsat si a těsně před hrou ověřit dva nebo tři místní faktoidy zvládneme.

Systematické podvodníky by to ze hry bezpečně eliminovalo.

GPS vynucuje zalogování (ale to asi dělaly nálepky taky?)

Taky. Ale aby nálepka vynucovala zadání do webinfa, muselo na ní být slovo jiné než na obálce. To je trochu matoucí a přes ruku. GPS je v tomhle IMHO o hodně lepší.

Ale když už jsem tady, tak mám něco tady k webu...

Díky, všechno dobré a relativně snadno řešitelné připomínky. Jenom teda všechny komentáře najdeš v menu na stránce... Komentáře. :)

bych nerad slyšel od některých orgů poraženecké řeči o tom, že to bylo možná vaše poslední Navíc

No jo. Ono se nám to taky neříká snadno ani rádo. Takže to neříkáme ani moc nahlas, ale tentokrát to nejspíš bude platit. Bylo to moc hezkých šest sezón, ale zároveň moc náročných.

Zároveň si myslím, že někteří z nás stejně nedokážou sedět doma a koukat do zdi, takže se časem, možná, do něčeho, někdo, snad... no co já vím. Nějak se věci vyvrbí.

Petr
16. června 2025 v 17:05

KURNÍK, DERO, webinfo je fakt pecka. Kromě toho, co říkají předřečníci bych dodal, že stejně funguje třeba ClueKeeper, který se na treasure hunty (např. DASH, wink wink) používá jinde. S logováním jsme problémy neměli.

Co se týče vašich řečí o podvádění s emulací, tak ty jsou pro mě bzučením mouchy, pro mě je to stejné jako stalkovat tým nebo haluzit nebo otvírat obálky naslepo, takže to normální lidi dělat nebudou. Ale zajímalo by mě to tvoje potenciální sofistikované protiemulovací opatření - znamenalo by to, že bych musel mít zapnutou GPS pořád? To bych totiž velice nerad měl přikázáno.

Další věc, co tady nezazněla je, že se mi líbí, že GPS vynucuje zalogování (ale to asi dělaly nálepky taky?), takže se nekazí statistiky luštění šifry.

Ale když už jsem tady, tak mám něco tady k webu, konkrétně k diskusím: Antispam je trochu otravný a může časté komentátory odradit od akce, nevím, jak to vyřešit. Cookies, které si to zapamatujou? A pak taky jako klávesového člověka mě štve, že tabulátorem přeskočím z políčka Antispam na prvky editoru (Bold...), kterým není konec, takže musím potupně sáhnout po myši, než se dostanu do editboxu. No a ještě by se mi jako dychtivého čtenáře komentářů líbilo vidět někde seřazené nejnovější příspěvky ve všech diskusích (tahleta diskuse, obecná diskuse, diskuse ke všem šifrám), abych věděl, co se kde šustlo; tak, jak to mají jiné weby včetně některých šifrovaček.

A poslední věc, co chci napsat celkově: teď, když jste doladili systém deadů za bod a bodů zdarma a vytunili maximálně webinfo (a dopříště podle mých requirementů doladíte web), bych nerad slyšel od některých orgů poraženecké řeči o tom, že to bylo možná vaše poslední Navíc. Toho už jsem si vyslechl dost a nikdy jsem tomu neuvěřil natolik, abych začal panikařit. Nejhorší, co dokáže má pošmodrchaná duše přijmout je vynechaný rok.

Dero
16. června 2025 v 13:59

Mimochodem, webinfo skrývalo a stále skrývá easter-egg. Pokud vím, nikdo ho neodhalil.

Když kliknete na ikonku týmu (vpravo nahoře) a budete pak opakovaně klikat na logo Navíc... něco se stane. :)

Dero
16. června 2025 v 10:05

S lokalizací jsme měli jediný drobný problém na Jezerce, kde se můj iPhone rozhodl, že bude GPS souřadnice vracet všem aplikacím s konstantní chybou asi 50 metrů na sever

Viktore, přesně stejný problém (50 metrů na sever) měla Martina P. na startu. Možná pak i ve zbytku hry? Taky na iPhone.

Celkem zvláštní. 🤔

Dero
16. června 2025 v 9:49

Michale, tak záměrem je zajistit, aby aspoň jeden člověk z týmu na stanovišti fyzicky byl. Pokud je toto splněno a zároveň tým dodržuje pravidlo o dělení maximálně na dvě části, pak je nám asi celkem jedno, jakým způsobem hráč na správném místě informaci o stanovišti získá.

Nejde primárně o používání emulace, ale o používání emulace způsobem, který by týmu přinášel nefér výhodu.

Snažíme se do pravidel nepsat ani přespříliš konkrétní, ani zcela zjevné věci. A přijde mi, že potřeba stanoviště fyzicky navštívit je zjevná. Pokud by mi někdo tvrdil, že netušil, že musí na stanovišti fyzicky být, když si umí nafixlovat polohu GPS v mobilu, tak bych upřímně řečeno takového člověka považoval buď za trolla, nebo za blázna.

Pokud jde o rozsah sbírání GPS dat, je omezeno jenom na obrazovku s lokalizací (potřeba kliknout) a na aplikaci pro kreslení na louce (potřeba kliknout).

A protože je to PWA, tak stejně ani nemá práva získávat GPS data na pozadí. Technicky je nemožné, abychom někoho sledovali. A samozřejmě ani nechceme.

Michal
16. června 2025 v 9:35

Skočiš pro to, prosimtě? tzn. že celý tým se nemusí přemisťovat a jen rychlý posel (v tomto případě na místě, ale s emulovaným GPS) vyzvedne další zadání. To první je OK, to druhé ne? Prostě by se to podle mě celé vyjasnilo větou v pravidlech, že místo stanoviště musí někdo fyzicky navštívit. (A s tímhle a tou důvěrou by pak už nebylo třeba implementovat různá filtrování.)

Mimochoden, Dero, bude mě aplikace sledovat po hře, když si ji nesmažu? (Já doufám, že ne. Ani na hře jsem si (pocitově) nevšiml zvýšené spotřeby baterky, takže to taky chválím.)

kompas
16. června 2025 v 9:31

Odemykání stanovišť přes GPS je skvělý koncept! Zoufalé prohledávání všech křoví po příchodu na stanoviště nepatří mezi mé oblíbené činnosti.

Párkrát se mi stalo, že po otevření aplikace webinfo zmizely z feedu všechny zprávy až na jednu úvodní. Pokaždé ale stačilo tapnout na tlačítko obnovit a všechno se v pořádku načetlo znovu.

Viktor
16. června 2025 v 1:10

Webinfo fungovalo skvěle drtivou většinu hry. Speciálně se mi moc líbí, že varuje za kolik bodů je aktuálně nápověda / řešení, a nemuseli jsme to počítat. Ke konci hry s přibývajícím množstvím šifer začínalo být lehce nepřehledné, ale nijak neúnosně.

S lokalizací jsme měli jediný drobný problém na Jezerce, kde se můj iPhone rozhodl, že bude GPS souřadnice vracet všem aplikacím s konstantní chybou asi 50 metrů na sever (kterou mimochodem udržoval už po cestě od předchozí Sokolovny na Květnici), takže bych k vyzvednutí musel někam do křoví na kopci nad tím altánem. Za to jako autoři samozřejmě nemůžete, a vyřešili jsme to snadno otevřením na jiném telefonu, jen mě to zaujalo - nepamatuju si, že bych tohle chování někdy předtím viděl.

Tom
15. června 2025 v 23:42

Webinfo nám fungovalo výborně. Fixování bylo rychlé, nastavení vzdálenosti mi přišlo tak akorát. Nešlo to ošidit pod kopcem, ale taky nebylo potřeba dohledávat, který kámen je ten správný. Rozhraní jednoduché a přitom nic nechybí. Plus za možnost schovat vyluštěné šifry.

A hlavně chválím schopnosti a odvahu do toho jít. Sám bych se bál, že při takovém počtu týmů se najdou týmy s nějakým divným hardwarem / nastavením, kterým rozbiju hru. Z reakcí mám pocit, že to zafungovalo dobře a otevírá to prostor i dalším hrám.

Staromódní část mého já si stýtká,už možná časem nezahlédne odlesku tubusu v tmavém lese. Na městkých hrách mi to přijde fajn. I kvůli tomu, že není potřeba hlídat stanoviště a doplňovat šifry. Jestli bych to chtěl všude, ještě nevím. Přijde mi to podobné jako luštění hesel místo poloh stanovišť. Je to stejné, ale úplně ne.

Z pohledu podvodníka by bylo nutné simulovat určité minimální tempo aktualizací a měnit u toho koordináty.

Před hrou jsem zběžně koukal, jak moc je to jednoduché. Na první dobrou jsem to nerozchodil, pamatuju si, že aplikace měla zaškrtávátko pro náhodné poskakování okolo. Nemyslím, že je to problém, přijde mi to podobné jako ježdění taxíkem.

Dero
15. června 2025 v 17:02

zdrojove soubory sifer by byly mnohem lepsi pdf nez webm

Nebyly by lepší.

Bitmapa je univerzální a zobrazí se na mainstreamových platformách všude stejně. Nehrozí, že v ní zůstane skrytá vrstva nebo kus metadat, která tam necheme. Plus ještě několik dalších provozních důvodů, které zvenku nejsou vidět, ale pro produkci hry jsou relevantní.

Dero
15. června 2025 v 16:53

A: "Skočiš pro to, prosimtě?"

B: klik-svajp-klik "Je to Heisenberg."

Asi nerozumím, Michale? A zajímá mě to. :)

V zásadě si nemyslím, že na Navíc chodí hodně lidí, kteří by měli tendenci spoofováním GPS podvádět, i když to technicky svedou. Můj osobní přístup je zamezit triviálním podvodům, tj. člověk spoofne jednu polohu, tu pošle, a má hotovo. Pokud podvodník už bude muset pro svůj podvod trochu pracovat, tak to podle mě odradí drtivou většinu příležitostných podvodů, které by měli tendenci zkusit jednou nebo dvakrát udělat lidi aktuálně frustrovaní, unavení atp., nikoli á priori amorální.

Nicméně kdybych našim hráčům věřil méně, i tak si myslím, že bych dovedl napsat ověřovací systém, který by bylo těžké spoofingem obelstít. Ony ty aktualizace GPS jsou za normálních podmínek celkem předvídatelná časová řada dat určitého rozptylu a přesnosti, což se ručně imituje docela blbě.

Dero
15. června 2025 v 16:40

Jedinou věc jsme nerozlouskly, když jsme otevřely detail šifry, nedalo se dostat o krok zpět.

Kliknutí otevřelo obrázek coby soubor, tj. mimo aplikaci, jakoby v nové záložce prohlížeče. Zobrazení takového stavu řídí operační systém. Android ve většině případů zobrazí lištu se zavíracím křížkem. Na iOS je asi potřeba udělat systémové gesto Zpět, tj. swipnout z levého okraje obrazovky.

Nicméně feedback je to dobrý. Když vám říkáme, že si máte aplikaci přidat na plochu, tj. něco jako nainstalovat, je dobré si pohlídat, co se stane při otevření obrázku v „novém tabu“. :)

Zdenek
15. června 2025 v 15:16

Ahoj! Pro webinfo naprosto genialni a neprekonatelny upgrade, ktery bych prosil odted i na vsech ostatnich sifrovackach! Samozrejme jakekoliv zminky o FakeGPS jsou znepokojive nicmene resitelne. Ale uz zadne spatne viditelne cedulky ktere jsou zaroven schovane a zaroven aspon trochu nalezitelne, drapani se pochybnym krovim ci kluzkym kopcem v lijaku, a telefonaty na policii ze detske hriste obleza zajiste uchyl, kouka na kazdou houpacku zespod a zrejme hleda deti. S nalezenim spravne polohy jsme nemeli zadny problem ani na jednom stanovisti. Samozrejme ze nebyla prilezitost vyzkouset totez za zhorsenych podminek - oblacnost, les, uzke rokliny a spatna viditelnost satelitu, valecna zona/plosne ruseni signalu, atp... Ale i consumer technika uz pokrocila a necekal bych zasadnejsi problemy ani tehdy.

Jen kdybych sam za sebe mohl mit drobnou pripominku, ktera platila i predchozi rocniky - zdrojove soubory sifer by byly mnohem lepsi pdf nez webm. Muzete je vyprodukovat primo z TeXu, jsou prenositelnejsi, a taky vektorove. No a hlavne se daji uplne presne tak jak je clovek najde nahrat na tablet (jako jo, tohle je spis stiznost pro remarkable podporu) bez dlouhych konverzi pres ruzne nastroje a ztratu kvality.

Michal
15. června 2025 v 13:54

A: "Skočiš pro to, prosimtě?"
B: klik-svajp-klik "Je to Heisenberg."

Právě nevím, jestli je tohle nefér nebo optimalizace přesunu (v kontrastu se skenováním všech možných objektů v okolí). Když se takhle ptám, tak to podle master pravidla fér není :-) (Omluvte případné podpětí v čipu svědomí a norem chování.)

Míša
15. června 2025 v 12:12

Ahoj, nám webinfo fungovalo bez problémů, včetně použití GPS. To se mně osobně líbilo, odpadá dohledávání na místě, nutnost být co nejméně nápadní a neupozonrit na stanoviště mudly i takové to "na tuhle krásnou lavičku si sednout nemůžem ,ata je moc blízko".
Jak už bylo zmíněno, tak za hry problém z vylézáním z datailu šifry a taky jsme nějak neviděla čas příchodu na stanoviště, ale asi jsem jen měla selektivní slepotu, teď ho tam vidím.

Míša
15. června 2025 v 10:25

Ahoj, na iPhonu mi webinfo fungovalo úplně v pohodě). Problém s detailem šifry jsem měla taky (nebyl tam loni zavírací křížek?), pak mi začal fungovat swipe left - tady byla škoda, že jsme si to přede hrou nemohli vyzkoušet v klidu. (Kostel jsem si v pátek zaměřila, to bylo velmi elegantní řešení.)

Jinak skvělý, taky se tím dobře vyřešilo, když se stanoviště proměnilo ve staveniště ;-)

Monika (Druhý votkonce)
15. června 2025 v 6:59

Ahoj, mně WI úplně oslnilo, to byla pecka to používat. Jedinou věc jsme nerozlouskly, když jsme otevřely detail šifry, nedalo se dostat o krok zpět. Muselo se to off-on. Moc díky, radost z funkční, hezky vypadající aplikaci. Cool!

Dero
15. června 2025 v 0:54

Díky za sdílení zkušeností. Pište dál!

Michale, emulace GPS byla zohledněna a šla by zohlednit ještě lépe, ale nebyl čas na implementaci. Z pohledu podvodníka by bylo nutné simulovat určité minimální tempo aktualizací a měnit u toho koordináty. To je natolik netriviální činnost, která je zjevně proti našemu master pravidlu „hrát fér“, že takový tým by zřejmě neměl ani jiné zábrany narušovat hru. Naštěstí naši hráči fér hrát umí, o tom jsem dost přesvědčený.

Co se pomníku s esperantem týče, tam žádné konkrétní chování neočekáváme. Je potřeba splnit úlohu, lokalizovat se tam nejde, tudíž tam tým jít může a nemusí. O fotce v mapy.com jsme věděli.

(Mouchu jsme snad opravili už v průběhu. Vznikla tak, že na startu nezafungovala detekce dvojího odemknutí stanoviště a pokud se tým na startu lokalizoval opakovaně, opakovaně „dostal“ do webinfa startovní sadu šifer.)

Jarda
15. června 2025 v 0:16

@Michal: Emulování GPS bych chtěl věřit, že nikdo na hře nepoužije. Luštění z fotek na mapách, pokud není fyzická přítomnost explicitně vyžadována, je za mě naopak OK. Předpokládám, že orgové/testeři s fotkami nebo street view počítají a případně pracují.

Jarda
15. června 2025 v 0:10

U mě (Android 15, Brave 1.79.123) všechno bez problémů a ani u ostatních v týmu nebyl (co vím) vůbec žádný problém. Logování stanovišť pomocí GPS se mi líbilo, stejně jako ostatně obvykle celé webinfo Navíc. Fakt bych chtěl umět PWA jako vy. Co bude nového za rok? :-)

Michal (Společně za ptáka!)
14. června 2025 v 23:20

Na aktuální Androidu a Samsung (Chrome-based) prohlížečem nebyl s ničím od začátku problém a během hry vše šlo hladce.

(Drobná moucha na startu, kdy jsme se odlokaizovali z N telefonů a pak jsme viděli sadu startovních šifer N krát.)

Netriviální nevýhoda -- zajímalo by mě, jak předejít tomu, abych si nespustil emulované GPS a necpal přes něj rovnou vyluštěné lokace z mapy. (Mimochodem, pomník esperantisků se dal vyluštit z fotek na mapy.cz.) Asi by to mělo být explicitně v pravidlech, jako postup, jenž kazí zážitek ze hry.

To je jediné negativum, co mě napadlo, jinak myslím, že to musí být super na logistiku hry.

Petr
14. června 2025 v 23:00

Šifrovačka bez nutnosti dohledávek?

Shut up and take my money!

Nám systém fungoval naprosto skvěle a moc se nám líbil. Do detailu doladěný, jako asi všechno na Navíc.

Zdeněk (Freezy Bee)
14. června 2025 v 22:34

Libilo by se me, pokud by dead za dlouho byl zdarma, pokud si clovek pred tim vzal napovedu.

Takhle jsme si nechteli brat napovedu a nakonec jsme muselo po dvou hodinach deadovat.

Jára
14. června 2025 v 22:13

Za nás bylo webinfo asi v pohodě, použití GPS jsem se bál víc než bylo třeba.

Výběr prohlížeče jsem vyřešil dopředu, kde svoji oblíbenou Ecosii, používanou především jen na websystémy (abych se mohl rychle vrátit a nehledat v záložkách Chromu, kde ten systém je), musel vyměnit za právě zmíněný Chrome. Moc se mi líbila možnost nainstalovat webinfo jako aplikaci, alespoň se k tomu dalo dobře dostat.

Ecosia sice webinfo načetla, načež ale všechno přikryla černou vrstvou, tudíž nebylo nic vidět.

Oproti tomu Chrome podklad neměl žádný (instalovaný či ne) a tak se všechny texty překrývaly — např. při kreslení GPS to bylo trochu otravné, když jsem zkoumal které texty patří "GPS aplikaci" a které webinfu.

Během hry jsme měli webinfo ještě na dvou strojích, jeden byl v pohodě (asi Chrome?), na druhém zkoušel David Firefox a nedostal se přes ověření polohou. Na Chrome už jo.

Dero
14. června 2025 v 14:51

Sem nám můžete napsat cokoli k webinfu.

Zaměřování dle GPS je velká změna. Sami jsme se jí obávali. Zajímá nás, jak vám v terénu fungovalo nebo nefungovalo. Bylo to pohodlné? Bylo to frustrující? Obojí nás zajímá! Frustraci ideálně nechte chvilku opadnout, naším záměrem nebylo vás trápit.

Pokud vás napadne nějaká netriviální výhoda nebo naopak nevýhoda GPS systému, napište nám to.

Zároveň pokud jste ve webinfu narazili na jakoukoli chybu, která nebyla už za hry opravena, budeme rádi za zprávu.

Disclaimer a historické okénko: Navíc je technologicky progresivní hra, která spirituálně navazuje na Matrix. Organizátor Navíc, který GPS do hry prosadil a implementoval, stál i za prvním plně internetovým (tj. bez možnosti používat SMS) webinfem na velkých šifrovačkách vůbec. To bylo v roce 2014 na Matrixu. Konec historického okénka.

Přidat komentář